Welkom

Visie

Ervaring

Werkgebieden

Projecten

Publicaties

Links

Contact
Innovatieve Concepten
Waalfrontplan
Kunstenaar- Ondernemer
Historie Waalfront
Historiserend bouwen
Consument zoekt...

 

Consument zoekt naar identiteit en sfeer 

Het winkellandschap kent verschillende type winkelcentra. Zo zijn er de buurt-en wijkcentra waar de dagelijkse boodschappen gedaan worden. Veel van deze centra leiden de laatste jaren een kwijnend bestaan. Om te overleven worden ze vaak samengevoegd (Malvert en Meijhorst). Daarnaast kennen we de grotere stadsdeelcentra zoals Dukenburg. Makkelijk met de auto te bereiken en goed voor de dagelijkse boodschappen. De grootste aantrekkingskracht heeft nog steeds het winkelgebied in het centrum van de stad. Daarbij gaat het al lang niet meer alleen om het kopen. Ook ontspanning, vertier, evenementen en cultuurbeleving zijn belangrijke elementen in de binnenstad. Een kwalitatief goed en breed aanbod met speciaalzaken maakt dat een binnenstad een geliefd bezoekdoel is voor bewoners en toeristen. Nu hoor je vaak de klacht dat alle winkelcentra in binnensteden op elkaar lijken. Het is moeilijk te zien of je in Arnhem of in Nijmegen loopt. Eigenlijk is dat niet zo erg. Consumenten zoeken naar die herkenbaarheid in het hart van de stad. Naar de Hema, V&D en de Blokker. Maar de combinatie met dat andere aanbod maakt het juist aantrekkelijk voor de bezoeker. Snuffelstraten, speciaalzaken, horecapleinen, musea, (culturele) evenementen, zij allen maken de binnenstad compleet. Dat aanbod vind je in de straten rondom het kernwinkelgebied, zoals in Nijmegen in de Ringstraten. De huurprijs is daar lager zodat de zelfstandige detaillist er kan overleven. De kunst is om de juiste mix van al die elementen te maken. Hulpmiddel daarbij is het indelen van de binnenstad in gebieds-of straatprofielen. Daarmee kun je naast het kernwinkelgebied een aantal straten benoemen die een eigen identiteit hebben. Daaraan gekoppeld zijn dan een aantal specifieke randvoorwaarden zoals de inrichting van de openbare ruimte, de mogelijkheid tot parkeren en niet in de laatste plaats het type winkel. Dat kan en mag per straat verschillen. Zo is de Hezelstraat een typische snuffelstraat. Je loopt van winkeltje naar winkeltje en wordt iedere keer weer verrast. In die straat is het dus niet nodig om met de auto te komen evenals in de Houtstraat die bekend is om zijn designwinkels. In de Van Welderenstraat daarentegen zitten veel speciaalzaken. Consumenten komen bewust naar die ene winkel om iets te kopen. Daar moet dus wel, zij het maar kort, geparkeerd kunnen worden. Dit met name voor de kopers van buiten de stad die niet met de fiets kunnen komen. Wat we in het hart van de stad nog wel missen zijn een aantal grotere winkelpanden van zo rond de 800 m². Bekende merken zijn daarnaar op zoek zoals Zara, Mango en Vanilla. Plein 1944 zou hier een oplossing kunnen bieden. Tot slot is er nog het fenomeen van de Perifere Detailhandel. Dat is een concentratie van grootschalige winkels buiten de stad. Daar vind je tegenwoordig ook kleinere winkels. Dit zijn dan wel speciale winkels zoals in de Designers Outlet in een voormalige kazerne in Roermond. Hier gaat het om kledingzaken waar “oude” collecties met korting verkocht worden. Op dit fenomeen zit Nijmegen niet te wachten. Wat wel een uitstekende aanvulling op de binnenstad zou zijn is een themacentrum “wonen, leven en gezondheid” aan de A325 in Ressen. Dit nieuwe themacentrum met een aanbod in het midden en hogere segment sluit perfect aan bij de identiteit van Nijmegen en zal dan ook geen concurrent zijn voor de binnenstad. Integendeel, bezoekers die hier van heinde en verre komen kunnen met shuttlebusjes na het bezoek aan het themacentrum naar de binnenstad gebracht worden voor verdere ontspanning, vertier en winkelen in de speciaalzaken in ons prachtige centrum.
 
  
Ben van Hees, 2009

 

WelkomVisieErvaringWerkgebiedenProjectenPublicatiesLinksContact
Powered by 1stBusinessSolutions.com